söndag 5 januari 2014

Tankar kring mitt sparande

Mitt sparande är väldigt långsiktigt. Jag hoppas över tid kunna bygga upp ett sparande som kan växa både genom sig självt och genom insättningar. Vid köptillfället av ett företag har jag inställningen att jag inte ska behöva / vilja sälja den.

Här är några grundstolpar jag har när jag köper aktier:

- Företaget ska lämna utdelning, direktavkastningen ska ligga mellan 2-6%.
- Företagets affärsidé ska vara begriplig för mig.
-P/E talet ska vara under 15.
-Företaget ska ha bra "track-record".
-Det ska finnas ett framtida behov av företagets tjänster eller produkter.
-Låga politiska risker.
-Stabil ägarbild.


Detta stämmer inte överens med alla av bolagen som finns i min portfölj men det återkommer jag till i senare inlägg där jag tänkt beskriva hur jag ser på varje enskilt innehav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar